تاثیر ساختار و تحرک زنجیر بر خواص مکانیکی پلیمرها

تاثیر ساختار و تحرک زنجیر بر خواص مکانیکی پلیمرها

تاثیر ساختار و تحرک زنجیر بر خواص مکانیکی پلیمرها

  • تاثیر خطی بودن زنجیر بر خواص مکانیکی پلیمرها

ساختار شیمیایی پلیمرها یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده ی خواص مکانیکی آنهاست. به هر میزان که زنجیر آنها خطی تر باشد و گروه های سخت و حجیم داخل زنجیر وجود نداشته باشد، خواص مکانیکی آنها کمتر است، و هر چقدر گروه های سخت و حجیم در زنجیر قرار بگیرد، باعث استحکام مکانیکی و سختی بالاتر زنجیرها میشود.

به عنوان مثال اگر زنجیر خطی پلی اتیلن را مشاهده کنید (زنجیر وسط) و آنرا با یک ساختار پلی آمید (شکل بالا) مقایسه کنید، کاملا واضح است که، پلی آمید دارای حلقه های متعدد، گروهای اکسیژن با باند دوگانه، گروهای نیتروژن و حلقه های بنزنی است که وجود این حلقه ها و گروه های عاملی متعدد، باعث افزایش استحکام مکانیکی میشود و این افزایش استحکام مکانیکی به اندازه ای است که از پلی آمید ها میشود در ساخت چرخ دنده ها و قطعات مکانیکی استفاده کنیم.

اما پلی اتیلن یک ساختار بسیار نرم تر دارد و استحکام مکانیکی پایین تری دارد و به عنوان مثال در لوله های آب از آن استفاده میشود.

تاثیر شاخه های جانبی بر خواص مکانیکی پلیمرها

شاخه های جانبی در صورتی که باعث ایجاد گره خوردگی بشوند، باعث افزایش استحکام مکانیکی هم میشوند. برای  مثال وقتی یک زنجیر دارای گره خوردگی نباشد، بر اثر افزایش دما، زنجیرها قابلیت جریان یافتن پیدا میکنند، اما این گره خوردگی ها، اگر در زنجیر موجودباشد، باعث میشود که استحکام مکانیکی، همچنان در دمای بالاتر حفظ شود و هنگام کشیده شدن، این گره خوردگی ها، از کشیده شدن و کش آمدن زنجیرها جلوگیری میکنند و استحکام مکانیکی را افزایش میدهند.

همانطور که اشاره شد، اگر گروهای حجیم و سخت در زنجیر اصلی پلیمر قرار بگیرند، باعث افزایش خواص مکانیکی میشوند، اما در مورد شاخه های جانبی هم این ویژگی مشاهده میشود. برای مثال پلی استایرن (شکل پایین) که دارای شاخه های جانبی حلقوی است، در مقایسه با پلی اتیلن (شکل وسط) مشاهده میشود که خواص مکانیکی بسیار بالاتری دارد و این امر به دلیل وجود همین شاخه های حلقوی جانبی است. پلی استایرن یک پلیمر بسیار شکننده و سخت است و پلی اتیلن یک پلیمر نسبتا نرم است. و این تفاوت به دلیل وجود گروهای حجیم شاخه های جانبی در زنجیر پلیمر است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر