خواص مکانیکی پلیمرها (تاکتیسیته)

خواص مکانیکی پلیمرها (تاکتیسیته)

خواص مکانیکی پلیمرها (تاکتیسیته)

تاکتیسیته (Tacticity)

پارامتر مهمی که بر نظم و ساختار پلیمرها تاثیر گذار است و در ارتباط با پلیمرهایی که دارای گروههای جانبی هستند، مشاهده میشود تاکتیسیته (Tacticity) است.

این پارامتر به طبع تاثیری که بر روی نظم و تقارن دارد، بر روی خواص مکانیکی و خواص نهایی پلیمر بسیار تاثیر گذار است.

به نحوه ی آرایش گروههای جانبی در زنجیرهای پلیمر تاکتیسیته میگویند و معمولا هم به وسیله ی نوع کاتالیزور تعیین میشود.

ساختار

در ساختار ردیف اول در شکل بالا فرض کنید، گروه دایره های بزرگتر، گروه عاملی ما هستند. مثلا فرض کنید در پلی پروپیلن، دایره های کوچکتر،گروههای H هستند، دایره های مرکزی گروههای C هستند و دایره های بزرگتر گروههای جانبی (CH3) هستند.اگر تمام گروههای جانبی در یک سمت زنجیر قرار بگیرند، به این آرایش، آرایش ایزوتاکتیک (isotactic) است. که تمامی گروههای جانبی در یک موقعیت فضایی نسبت به زنجیر اصلی یا همان (back bone) پلیمر قرار گرفته اند. منظور از back bone زنجیر اصلی همان زنجیر کربنی است که وجود دارد و هر چیزی غیر از آن به عنوان شاخه ی جانبی شناخته میشود.

ساختار بعدی

ساختار بعدی ساختار، (syndiotactic) است که گروههای جانبی به صورت یک در میان، در موقعیتهای مختلف نسبت به زنجیر اصلی قرار گرفته اند. پس اگر ما دو موقعیت مختلف را نسبت به زنجیر اصلی در نظر بگیریم، مثلا یک موقعیت در بالا و یک موقعیت در پایین، مشاهده میشود و این نظم تا انتهای زنجیر برقرار است.

البته پلیمرها که صد درصد این ساختار را داشته باشد وجود ندارد و وقتی که اکثر زنجیرهای پلیمری به یک کدام از این آرایشها دربیاید (isotactic ,syndiotactic ,atactic) ما این اسمها را به آنها اطلاق میکنیم.

در دسته ی اتاکتیک (atactic) ردیف سوم در شکل بالا گروههای جانبی به صورت رندوم قرار گرفته اند و هیچ نظم خاصی ندارند. مشاهده میشود که دوگروه در پایین هستند، گروه بعدی بالا است و برعکس و هیچ نظم خاصی بین نحوه ی قرارگیری زنجیرها در موقعیتهای مختلف ندارد.

مفهوم تاکتیسیته

برای درک بهتر مفهوم تاکتیسیته  پلی استایرن را مثال میزنیم. همانطور که دیده میشود در ساختار ایزوتاکتیک (isotactic)، گروه بنزنی پلی استایرن در سمت راست زنجیر قرار گرفته است. در اسختار سیندیو تاکتیک (syndiotactic) مشاهده میشود که تمام گروههای بنزنی به صورت یکی در میان کی در سمت راست و یکی در سمت چپ قرار گرفته اند و منظور از سمت چپ و سمت راست،موقعیت های فضایی مختلف نسبت به زنجیر اصلی است که در موقعیت مختلف میتوانند قرار بگیرند.

در ساختار اتاکتیک هم (atactic) مشاهده میشود که نظم خاصی وجود ندارد ساختار رندوم است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر