بلورینگی و تئوری های بلورینگی پلیمر ها

بلورینگی و تئوری های بلورینگی پلیمر ها

بلورینگی و تئوری های بلورینگی پلیمر ها

قبل از اینکه به بلورینگی پلیمر ها بپردازیم بریم به سراغ تعریف پلیمر ها. پلیمرها به طور کلی به دو دسته آمورف و نیمه بلورین تقسیم میشوند. پلیمرهای آمورف دارای ساختاری با گره خوردگی فراوان و بینظمی متعدد هستند، و زنجیرها در آن جهت گیری و نظمی ندارند.

در حالت نیمه بلورین علاوه بر نواحی آمورف و بی نظم، نواحی بلورین مشاهده میشوند که در این نواحی زنجیرها به صورت منظم و هم جهت  روی هم قرار گرفته اند و نظم ساختاری به وجود آورده اند.
چرا میگوییم این پلیمرها نیمه بلورین هستند؟ چونکه پلیمر صد در درصد بلورین نداریم و بالاترین درصد بلورینگی، مربوط به پلی اتیلن خطی است که 90 درصد است و حتی پلی اتیلن کاملا خطی هم دارای نواحی آمورف و بی نظم است.

پارامتری که برای پلیمر نیمه بلورین تعریف میشود دمای ذوب است. دمایی که در آن دما، نواحی کریستالی شروع میشوند به ذوب شدن و زنجیرهای پلیمری توانایی حرکت و جریان یافتن پیدا میکنند و به صورت سیال و مایع در می آیند. اکثرمواد آمورف، شفاف هستند و علت این امر هم، فضای خالی ایجاد شده در زنجیرهاست به این علت که زنجیرها توانایی تا شدن روی همدیگر را ندارند، اما پلیمر بلورین شفاف هم داریم و صرفا شفافیت نمیتواند پلیمرهای آمورف و بلورین را از هم تمیز بدهد.

نکته ی واضح این است که پلیمرهای آمورف به دلیل فضای خالی که بین زنجیرهای آنها هست، قابلیت عبور نور و شفافیت را دارند.

تئوریهای بلورینگی پلیمر ها

تئوری مایسل های مورب (Fringed Micells):

این تئوری بر اساس موازی قرار گرفتن زنجیرهای پلیمری مختلف با هم بیان میشود.

بر اساس تئوری مایسل های مورب، زنجیرهای پلیمری در حالت عادی به صورت مارپیچ و بی نظم هستند و نواحی بولورین به صورت متناوب در بین نواحی آمورف شناور هستند. در نواحی بلورین مشاهده میشود که زنجیرها به هم نزدیک هستند و موازی باهم و یک نظم ساختاری را ایجاد کرده اند و این تئوری مربوط به زنجیرهایی با طول کوتاه میباشند.

همانطور که در شکل بالا قابل مشاهده است، فرض کنید یک زنجیر پلیمری در یک ناحیه به صورت خطی قرار گرفته و بعد از آن به صورت بی نظم . این الگو در تمام زنجیرهای پلیمری تکرار میشود. تا اینکه در یک سری نواحی مشاهده میشود که بخشی از زنجیرهای مختلف به صورت موازی قرار گرفته اند و در نواحی دیگر به صورت بی نظم و آمورف

پس بر اساس این تئوری زنجیرهای مختلف پلیمری در بعضی نواحی به صورت موازی و منظم قرار گرفته اند، که این بخشها همان بخشهای بلورین هستند، ولی به صورت عادی بینظم و رندوم هستند.

تئوری زنجیر تا خورده (Chain Folding):

در این تئوری خود زنجیرهای بلند پلیمری روی هم تا شده اند و به صورت مواری قرار گرفته اند. در این تئوری زنجیرهای مختلف با هم موازی نمیشوند بلکه زنجیرهای بلند پلیمری روی هم تا میشوند و بخشهای تا شده زنجیرهای پلیمری با خودشان موازی میشوند.

در نهایت ناحیه ی آمورف هم بر اساس این تئوری نواحی هستند که به صورت موازی قرار نگرفته اند و یا بر اثر ممانعت فضایی گروههای جانبی تا نشده اند.

همانگونه که در شکل بالا سمت راست مشاهده میشود، یک زنجیر پلیمری بر روی خود تا شده است و این تا خوردگی اینقدر ادامه پیدا میکند، تا اینکه یک ساختار بلوری به وجود بیاید. اما در نواحی غیر از این تا خوردگیها مشاهد همیشود که زنجیر ها به صورت رندوم و بی نظم قرار گرفته اند. (شکل بالا سمت چپ)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر