تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (Glass transition temperature) (1)

تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (Glass transition temperature) (1)

تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (1)

همانطور که میدانیم یکی از مهمترین پارمترها درخواص مکانیکی پلیمر ها ساختار شیمایی آن هاست. ساختار شیمایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (Glass transition temperature) آن به عنوان یک پارامتر مکانیکی تاثیرگذار است. از جمله ی این پارمترهای تاثیر گذار بر دمای انتقال شیشه ای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

انعطاف پذیری مولکولی

قطبیت

برهم کنش مولکولی

تقارن ساختاری

با افزایش انعطاف پذیری زنجیر، افزایش تحرک و انرژی جنبشی زنجیرها را در ساختار پلیمر مشاهده میکنیم، لذا تحرکات مولکولی در دماهای پایین تری اتفاق می افتند و به همین علت دمای انتقال شیشه ای کاهش می یابد.

این اتفاق برای زنجیرهای جانبی نیز رخ میدهد. به عنوان مثال، اگر گروه جانبی آلیفاتیک را به صورت خطی داشته باشیم، هرچقدر طول این زنجیر افزایش پیدا کند، زنجیر منعطف تر میشود، و هرچقدر زنجیر جانبی منعطف تر بشود، در نهایت زنجیر اصلی هم منعطف تر میشود و تحرک جدیدی ایجاد میکند و به این ترتیب دمای انتقال شیشه ای با افزایش طول زنجیر جانبی کاهش پیدا میکند و این امر به این دلیل است که خود زنجیر جانبی به اندازه ای بلند میشود که یک تحرک جدید آغاز میکند.

به عنوان مثال، در ساختاری که در شکل بالا آمده است، فرض کنید گروه R متغیر باشد، اگر گروه یاد شده یک زنجیر تک کربنی باشد، (پلی متیل متاکریلات) دمای انتقال شیشه ای بسیار بالایی دارد، به این علت که زنجیر جانبی آن انعطاف پذیری بسیار کمی دارد و دو تا گروه حجیم اکسیژن دارد و این باعث سختی زنجیر میشود، به همین علت پلی متیل متاکریلات دمای انتقال شیشه ای بالایی دارد (105)

انعطاف پذیری

اما اگر این گروه R دو کربنه بشود، انعطاف پذیری آن اندکی افزایش پیدا میکند و دمای انتقال شیشه ای آن کم میشود، تاثیر انعطاف پذیری زنجیر جانبی به اندازه ای است که همان گونه که مشاهده میشود اگر تعداد گروهای زنجیر جانبی به 6 اتم کربن برسد و یک زنجیر نسبتا بلند و منعطف را تشکیل بدهد، دمای انتقال شیشه ای حدود 110- درجه تغییر پیدا میکند و به 5- میرسد. این نشان دهنده ی اهمیت انعطاف زنجیر، چه زنجیر اصلی و چه زنجیر جانبی بر دمای انتقال شیشه ای و به طبع آن خواص مکانیکی پلیمر است.

هرچقدر زنجیر جانبی بلند تر باشد، منعطف تر میشود و به همین علت، تحرکات مولکولی و تحرکات زنجیر پلیمری، نیازی به دماهای بالا ندارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر