تاثیر اتصالات عرضی بر خواص مکانیکی پلیمرها

تاثیر اتصالات عرضی بر خواص مکانیکی پلیمرها

تاثیر اتصالات عرضی بر خواص مکانیکی پلیمرها

اتصالات عرضی مخصوصا در رزین های ترموست و همچنین رابرها (Rubber) به شدت بر خواص مکانیکی پلیمرها تاثیر گذار است.

همانگونه که در شکل بالا سمت چپ  مشاهده میشود در حالتی که یک ماده ترمو پلاستیک داشته باشیم بر اثر حرارت زنجیرها از هم جدا میشوند و قابلیت تحرک پیدا میکنند.

اما در مورد رزین ترموست (شکل پایین سمت چپ) که دارای اتصالات عرضی هستند، هرچقدر دما بالاتر میرود، زنجیرها قابلیت حرکت آزادانه را ندارند و در نهایت با افزایش بیشتر دما، تخریب میشود.

به همین نحور در رابطه با رابرها (Rubber) نیز این پدیده مشاهده میشود، (شکل سمت راست) در این پلیمرها اتصالات عرضی یکی از روشهایی است که برای بهبود خواص رابرها (Rubber) موثر است.

اما تاثیر اتصلات عرضی بر خواص مکانیکی پلیمرها چگونه است؟

به دو صورت میتوان این مبحث را عنوان کرد، اول اینکه چرا این اتصلات عرضی بر روی پلیرمها اعمال میشوند؟

در مورد رابرها (Rubber) مثلا کائوچوی خام، با توجه به اینکه خواص مکانیکی بسیار ضعیفی در کائوچوی خام دیده میشود که قابلیت پودر شدن دارد، اما وقتی اتصلات عرضی بین رابرها قرار میگیرد و به اصطلاح رابر پخت میشود، باعث استحکام مکانیکی بالای آنها میشود و در اثر کشیدگی و اعمال تنش این لاستیک از هم گسسته نمیشود و باز هم استحکام مکانیکی خودش را حفظ میکند.

ارتباط رزین

در ارتباط با رزین ها هم در حالت عادی رزین های ترموست به حالت مایع وجود دارند و قابلیت جریان یافتن دارند و وقتی اتصلات عرضی پر تعداد بین زنجیرهای رزین ها قرار میگیرند، باعث میشود که رزین از حالت مایع تبدیل شوند به یک حالت سخت و بسیار شکننده مثل شیشه. این فرایند نشان دهنده اهمیت اتصالات عرضی است که در آن ما یک رزین مایع را که قابلیت جریان یافتن داردتبدیل میکنیم به یک جامد بسیار سخت و مستحکم

منظر دوم

اگر بخواهیم از منظر دوم اتصلات عرضی را بررسی کنیم حفظ خواص مکانیکی در دماهای بالاست، به خاطر همین، اگر ما یک رزین ترموست و یا به یک رابر پخت شده را در معرض دمای بیشتر قرار بدهیم بازهم استحکام مکانیکی خودش را حفظ میکند و به مایعی تبدیل نمی شود که قابلیت جریان یافتن داشته باشد. به همین علت در دماهای بالاتر مقاومت مکانیکی خوبی از خودشان نشان میدهند، تا جایی که نهایتا به قدری تحت تاثیر دما قرار میگیرند که زنجیرها پاره میشوند و تخریب میشوند.

تخریب

همانطور که مشاهده میشود حتی بعد از تخریب (degradation) اتصالات عرضی به قوت خودشان باقی خواهد ماند و در اصل این زنجیرهای پلیمری هستند کم از هم جدا میشوند نه اتصالات عرضی و این ویژگی نشان دهنده استحکام بسیار بالا وانرژی مولکولی بسیار بالای اتصالات عرض است که در ساختار پلیمر به کار رفته.

به طور کلی تفاوت ترموست و رابرهایی که دارای اتصالات عرضی هستند و ترموپلاستیکها در این است که با افزایش دما قابلیت ذوب شدن و جریان یافتن را ندارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر