ژل تایم چیست؟

ژل تایم چیست؟

(ژل تایم  Gel Time و فرآیند پخت رزین)

در مقاله خواص مکانیکی و خواص شیمیایی به طور مختصر درباره ی خواص شیمیایی مواد، انواع واکنش شیمیایی و خواص شیمیایی رزین پلی استر توضیح داده شد. در مقاله پیش رو  سعی میکنیم به تعریف ساده و مختصر ژل تایم در رزین پلی استر اشاره کنیم.

شتاب دهنده رزین

برای استفاده کردن از رزین پلی استر غیر اشباع میبایست به آن شتاب دهنده یا فعال کننده و یا سخت کننده اضافه شود. قابل تصور است که رزین پلی استر که در مخازن، بشکه ها، و یا ظرف های کوچک تر نگهداری میشود به صورت مایع میباشد، لذا به همان صورت قابل استفاده (حالت مایع و سیال) نخواهد بود و باید طی عملیاتی حالت مایع رزین پلی استر در حضور مواد دیگر کم کم به حالت جامد تبدیل شود. این مرحله را مرحله ژل شدن و مدت زمان تبدیل شدن رزین پلی استر غیر اشباع از حالت مایع به حالت ژل شدن را ژل تایم رزین می نامند.

گران روی رزین

به عبارت دیگر گران روی رزین در حضور شتاب دهنده تا جایی پیش میرود که قابلیت سیال بودن و روان بودن خودش را از دست میدهد و در مدت زمان مشخص ژل میشود. در مدت زمان ژل شدن واکنش شیمیایی که رزین در آن حضور دارد همراه با آزاد شدن گرما خواهد بود. این فرآیند را پخت رزین می نامند.

سرعت پخت رزین

سرعت پخت رزین را میتوان با تغییر مواد شتاب دهنده کوتاه کرد. میزان استفاده از شتاب دهند میتواند در مدت زمان ژل شدن تاًثیر مستقیم داشته باشد. این واکنش پلیمریزاسیون با تولید گرما از خود واکنش همراه خواهد بود و گرمای ایجاد شده از واکنش باعث سرعت گرفتن واکنش میشود و به این ترتیب ژل شدن رزین سرعت بیشتری خواهد داشت.

ژل شدن رزین

گاهی اوقات می شنویم که خریدار رزین و یا استفاده کننده قبل از استفاده از رزین و با باز کردن درب بسته بندی رزین پلی استر اعلام میکند که رزین ژل شده است و قابل استفاده نیست. این اتفاق چگونه رخ میدهد؟ هنگامی که رزین ژل شده باشد یعنی از حالت مایع به حالت نیمه جامد و یا جامد تبدیل شده باشد چه اتفاقی برای رزین افتاده است؟

معمولاً قرار گرفتن بشکه ها و یا ظرف های رزین پلی استر در مجاورت گرما و یا نور مستقیم خورشید میتواند بدون استفاده از شتاب دهنده باعث ژل شدن رزین شود.

تأثیر دما بر رزین

در مورد تاًثیر حرارت بر رزین میتوان به یک قاعده ساده اشاره کرد. اینکه با افزایش 10 درجه ای دما، سرعت پخت و ژل شدن رزین تقریباً دو برابر میشود. به عنوان مثال میتوان گفت که اگر یک رزین در مدت زمان 25 دقیقه در دمای 25 درجه در یک لمینت ژل شود با افزایش دما و رساندن دما به 35 درجه، فرآیند پخت رزین حدود 12 تا 13 دقیقه خواهد شد. در حالت عادی و بدون اضافه کردن شتاب دهنده به رزین ممکن است رزین ژل شود.

نگهداری رزین

اگر گرما، حرارت مستقیم و نگهداری در محلی که نور خورشید به طور مستقیم به محل نگهداری رزین میتابد در کیفیت رزین تاًثیر گذار باشد. برعکس این قضیه هم صادق است و سرما میتواند به تبدیل رزین از حالت مایع به حالت جامد تاًثیر گذار باشد. میتوان حدس زد که سرما تا حدودی باعث میشود که ویسکوزیته رزین بیشتر شود اما رزین وارد واکنش نشده و خواص خود را از دست نداده است پس میتوان به طور تجربی با افزایش حرارت محیط، از رزین استفاده کرد.

ژل تایم رزین پلی استر را چگونه اندازه گیری میکنند؟

برای اندازه گیری زمان ژل تایم از لحظه ای که شتاب دهنده را به رزین پلی استر اضافه میکنند تا زمانی که حالت و رنگ رزین عوض شود را با کورنومتر اندازه گیری میکنند. ژل تایم جزو خواص شیمیایی (2) است که در زمان تولید رزین پلی استر قابل تغییر است، یعنی اگر مصرف کننده ی رزین پلی استر پس از اندازه گیری ژل تایم به این نتیجه رسید که میبایست مدت زمان ژل تایم را برای استفاده کردن و تولید محصول کم یا زیاد کند، با اعلام این اعداد به شرکت تولید کننده میتواند به ژل تایم دلخواه مورد نیاز مشتری رسید.

طبق توضیحات فوق عملیات پخت رزین که طی آن رزین مایع کاملا به حالت جامد در می آید را می توان به طور کلی به سه بخش مختلف طبقه بندی کرد. این مراحل عبارتند از:
• زمان ژل شدن ابتدایی (Gelation) – حالت مایع
• پخت اولیه یا شیشه ای شدن (Vitrification)
• پخت نهایی و کامل (Full Cure) – حالت جامد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر