کاربرد رزین پلی استر غیر اشباع در صنایع دریایی

کاربرد رزین پلی استر غیر اشباع در صنایع دریایی

کاربرد رزین پلی استر غیر اشباع در صنایع دریایی


کاربرد رزین پلی استر غیر اشباع در صنایع دریایی با سرعتی بسیار بالا نسبت به گذشته در حال گسترش می باشد و ما شاهد پیشرفت های زیادی در جهان در عرصه صنایع دریایی هستیم. به طور قطع می توان گفت که یکی از مواد بسیار حائزه اهمیت در صنایع دریایی که کمک زیادی به این صنعت کرده است، رزین های پلی استر غیر اشباع می باشند.

خواص مکانیکی و شیمیایی کامپوزیت


با توجه به خواص مکانیکی و شیمیایی کامپوزیت های ساخته شده از رزین های پلی استر و مقاومت مناسب در برابر آب، کامپوزیت های ساخته شده از رزین پلی استر و الیاف شیشه بیشترین حجم مصرف برای ساخت تجهیزات دریایی را به خود اختصاص داده اند .در ایران نیز گسترش صنعت کشتی سازی در سال های اخیر، کاربرد کامپوزیت های پلیمری را در صنایع دریایی بسیار گسترش داده و روز به روز نیز بر میزان این مصرف افزوده میگردد.

آزمایش های کامپوزیتی


با وجود استفاده بسیار زیاد از رزین پلی استر به همراه الیاف شیشه، مطالعات بسیار کمی بر روی خواص آنها صورت گرفته است.

خواص کامپوزیتی و عمر طولانی کشتی ها

در این میان عمر طولانی کشتی ها و قایق های ساخته شده نیز، لزوم بررسی اثرات طولانی مدت آب شور دریا (که گاها نیز PH آن خنثی نمی باشد) بر خواص کامپوزیت ساخته شده و تحلیل و اصلاح نقاط ضعف را الزامی میسازد که متاسفانه در ایران به ندرت شاهد چنین آزمایش هایی می باشیم، این در حالی است که در کشورهای صنعتی تحقیقات بسیار وسیعی در این زمینه ها انجام گرفته و بر مبنای این تحقیقات نیز اصلاحات زیادی بر روی کامپوزیت های مورد استفاده در صنایع دریایی انجام شده است.

اصلاحات انجام شده بر رزین پلی استر


با توجه به استفاده بسیار بالا از رزین پلی استر در کاربردهای دریایی، لزوم اصلاح آن اجتناب ناپذیر می باشد، در این میان پلی استر ایزوفتالیک ب عنوان یک رزین اصلاح گشته، در مقایسه با پلی استر اورتوفتالیک خواص بهتری را در برخورد با آب دریا از خود نشان می دهد.

ساختار مولکولی رزین های ایزوفتالیک و اورتوفتالیک
ساختار مولکولی رزین های ایزوفتالیک و اورتوفتالیک

تفاوت رزین ایزوفتالیک و اورتوفتالیک


تنها تفاوت رزین ایزوفتالیک و اورتوفتالیک یک موقعیت حلقه آروماتیک است. در ایزوفتالیک دو گروه متصل به حلقه آروماتیک در موقعیت متا قرار دارند این در حالی است که موقعیت آنها در اورتوفتالیک، اورتو می باشد.

اختلاف خواص فیزیکی و مکانیکی

همین اختلاف به ظاهر کوچک ممانعت فضایی متفاوت زنجیره های آنها و در نتیجه اختلاف در ضریب نفوذ آب و همچنین خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوت آنها را موجب گردیده است.

تحقیقات رزین ایزوفتالیک و اورتوفتالیک


تحقیقات نشان داده است که مونومر های رزین اورتوفتالیک یا به عبارت دیگر اسید اورتوفتالیک در آب حل می شوند، این در حالی است که مونومر های رزین ایزوفتالیک یا به عبارت دیگر اسید ایزوفتالیک در آب حل نمیگردند. همانطور که می دانیم در هر پلیمریزاسیونی با هر تکنیکی که انجام گرفته باشد حتما مولکول های مونومر یا زنجیره هایی با جرم مولکولی کم موجود خواهند بود.

واحد های مونومر


در رزین اورتوفتالیک تمایل واحدهای مونومر برای حل شدن در آب، سبب ترک خوردن و ایجاد حفره و در نتیجه ورود آب به این فضاهای خالی می گردد، این در حالی است که در رزین ایزوفتالیک واحد های منومر در داخل شبکه باقی می مانند و همین از ورود آب اضافی به شبکه جلوگیری می کند.

گرفتن آزمایش آبی

گرفتن IR (Infra Red Spectroscopy) از آبی که نمونه های اورتوفتالیک در آن غوطه ور بوده اند نشان داده است که یک مقدار قابل توجه از مواد آلی که قبل از غوطه وری در آب موجود نبوده اند، هم اکنون موجود می باشند، این مطالعات نشان می دهند که بخش اصلی این مواد استخراجی نمونه های پلی استر غیر اشباع با وزن مولکولی کم می باشند.

نوع مواد آلی

همچنین نوع و میزان نمونه های مواد آلی که در آب شناسایی شده اند برای کامپوزیت های الیاف شیشه و الیاف کربن یکسان است که این نشان دهنده تخریب شدن ماتریس می باشد بطوریکه نوع لیف بر این موضوع تاثیر چندانی ندارد.

ترکیبات آلی یکسان

همچنین بررسی ها نشان داده است که انواع یکسانی از ترکیبات آلی از کامپوزیت های کاملا پخت شده و کاملا پخت نشده وارد آب گردیده اند ولی میزان این ترکیبات در آبی که کامپوزیت کاملا پخت شده در آن قرار داشت کمتر بود.
به همین دلیل لزوم نظارت دقیق بر میزان پخت رزین پلی استر غیر اشباع در کارگاه های کشتی سازی، امری اجتناب ناپذیر است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر