خواص مکانیکی پلیمرها (تاثیر تبلور ، تاریخچه حرارتی و جهت گیری مولکولی بر دمای انتقال شیشه ای)

خواص مکانیکی پلیمرها (تاثیر تبلور ، تاریخچه حرارتی و جهت گیری مولکولی بر دمای انتقال شیشه ای)

خواص مکانیکی پلیمرها

تاثیر تبلور ،تاریخچه حرارتی و جهت گیری مولکولی بر دمای انتقال شیشه ای

تبلور:

تبلور به معنی تا خوردن زنجیرها روی هم است و هرچقدر این زنجیرها بیشتر روی هم تا بشوند،یعنی زنجیرها به هم نزدیکتر هستند و ساختار پلیمر کامپکت تر شده است.

به هم نزدیکتر شدن زنجیرها به هم به معنی کاهش تحرک زنجیرها و سخت تر شدن ماده است و هرچقدر این تحرک کمتر بشود و کاهش پیدا کند دمای انتقال شیشه ای بیشتر میشود.پس به طور کلی میتوان گفت افزایش بلورینگی ،به معنی کاهش تحرک و به معنی افزایش دمای انتقال شیشه ای است.

همانطور که درتصویر  بالا مشاهده میشود،نه تنها تحرک خود زنجیرهایی که روی هم تا شده اند،کاهش پیدا کرده ،بلکه نواحی بلورین (نواحی که در شکل سمت راست تصویربالا زنجیرها به صورت کاملا موازی کنار هم هستند) باعث محدویت تحرک زنجیرهایی که بین خودشان هم قرار گرفته اند میشوند.

پس به دو دلیل ،یکی به خاطر به هم نزدیک شدن خود زنجیرهایی که بلورینه شده اند، و یکی به دلیل محدود کردن تحرک زنجیرهایی که بلورینه نشده اند،افزایش دمای انتقال شیشه ای صورت میگیرد.

تاثیر تاریخچه ی حرارتی بر دمای انتقال شیشه ای:

منظور از تاریخچه حرارتی چیست؟

هنکگامی که یک پلیمر را از دمای بالاتر از دمای ذوب آن سرد میکنیم، تا بلورینه بشود، یک تاریخچه ی حرارتی روی پلیمر اعمال میشود، که میتواند به دو صورت Annealing و Quenching باشد.

در حالت Annealing پلیمر به صورت تدریجی در یک دمای معینی سرد میشود و فرصت داده میشود که دما به تدریج کاهش بیابد، به این ترتیب حجم آزاد کم میشود و دمای انتقال شیشه ای افزایش میابد. علت آن هم بلورینه شدن پلیمر است.

در حالت Quenching پلیمر به صورت ناگهانی سرد میشود و زنجیرها فرصتی برای منظم شدن پیدا نمیکنند و همان ساختار آمورفی که داشتند را حفظ میکنند. این حالت در مقایسه با وضعیت  Annealing دارای حجم آزاد بیشتری است و به همین علت دمای انتقال شیشه ای کمتری خواهیم دید.

تاثیر جهت گیری مولکولی بر دمای انتقال شیشه ای:

جهت گیری مولکولی باعث کامپکت شدن ساختار و نزدیک شدن زنجیرها به هم میشود.

همانطور که در تصویر بالا میبینیم در ساختار سمت چپ ،نقاطی که دیده میشود به گره خوردگی زنجیرها هستند، اگر زنجیرهای پلیمر کشیده شود، میبینیم که باهم تا حدودی  موازی میشوند (ساختار سمت راست) و به هم نزدیکتر میشوند درنتیجه هر چقدر جهت گیری مولکولی بیشتر شود، زنجیرها به هم نزدیکتر هستند، تحرک کمتر میشود و افزایش دمای انتقال شیشه ای را خواهیم دید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر