پیک اگزوترم (PEAK EXOTHERM) چیست؟

پیک اگزوترم (PEAK EXOTHERM) چیست؟

رزین پلی استر غیر اشباع

رزین پلی استر غیر اشباع در حالت عادی و پس از تولید به صورت مایع در ظروف نگهداری میشود. زمانی که مصرف کنندگان بخواهند رزین را برای تولید قطعات استفاده کنند به آن کبالت کاتالیست اضافه میکنند. با این اتفاق واکنش شیمیایی شروع میشود و حالت رزین از مایع به سمت ژل شدن و سپس به حالت جامد تغییر میکند.

پیک اگزوترم

این فرایند در حین انجام با تولید حرارت اگزوترم همراه است و با افزایش دما واکنش نیز تسریع می شود. به این واکنش فرآیند پخت میگویند و دمایی که در آن بالاترین دمای حاصل از پخت رزین ثبت میشود، پیک اگزوترم نامیده میشود.

خواص شیمیایی رزین

یکی از خواص شیمیایی رزین که در دیتا شیت آن ذکر میشود پیک اگزوترم است. پیک اگزوترم دمایی است که در آن دما کیورینگ رزین کامل میشود. به عبارت دیگر حالت کراس لینک شدن رزین، یعنی فرآوری شدن و پخت رزین در این دما  به طور کامل انجام میشود.

پخت با کاتالیست

در رزین پلی استر غیر اشباع با پخت شدن رزین در حضور کبالت و کاتالیست، استایرن های آزاد پخت میشود. صنایع معدودی هستند که برای تولید قطعات خود رزین را پست کیور میکنند. تفاوت کیور شدن و پست کیور شدن در این است، که در حالت پست کیور تمام استایرنهای آزاد پخت میشوند و کیفیت رزین یک درجه بالاتر میرود. قطعات معمولا در دمای 80 درجه به بالا و در مدت زمان دو ساعت کیور میشوند.

لوله و اتصالات جی آر پی

شرکتهای تولید کننده لوله و اتصالات جی آر پی و اف پی (GRP,FRP)، تولید کنندگان قطعات پالتروژن و شرکتهایی که  قطعات اس ام سی و بی ام سی (SMC ,BMC) تولید میکنند، رزین را پست کیور میکنند. برای تولید این قطعات معمولا نسبت b به a اهمیت زیادی دارد، این نسبت را زمان پخت نیز میگویند.

 

نسبت b به a چیست؟

از لحظه ای که کاتالیست به رزین اضافه میشود تا زمان ژل شدن رزین را a میگویند.

از لحظه ای که کاتالیست به رزین اضافه میشود تا پیک اگزوترم را b  میگویند.

به عنوان مثال اگر با افزودن کاتالیست به رزین، زمان ژل تایم 12 دقیقه و پیک اگزوترم 25 دقیقه باشد، نسبت b  به a میشود 12/25 حدود 2.1

 هرچقدر میزان این نسبت در رزین کمتر باشد زمان کیور شدن کمتر است و رزین از کیفیت بهتری برخوردار خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر