رزین فنولیک و روش های اصلاح آن (12)

رزین فنولیک و روش های اصلاح آن (12)

اصلاح رزین فنولیک و روش های آن (12)

واکنش رزین فنولیک با بنزوکسازین

یکی از روش های اصلاح رزین فنولیک واکنش دادن آن با بنزوکسازین است.بنزوکسازین ها ترکیبات هتروسیکلیکی می باشند که از واکنش فنول ها با آمین ها و فرمالدهید به دست می آیند. نمونه های از بنزوکسازین سنتز شده بر پایه بیسفنول A و آنیلین در شکل زیر نشان داده شده است.

بنزوکسازین ها اجزاء کلیدی در واکنش پخت رزین های نووالاک با هگزامین میباشند. شبکه ای شدن منومرهای بنزوکسازین در دماهای بالا ،باعث بهبود خواص فوق در ساختار شبکه ای و اصلاح رزین فنولیک خواهد شد که شامل موارد زیر میباشد.

  • کاهش فضای آزاد موجود درشبکه

  • افزایش دمای انتقال شیشه ای نسبت به شبکه رزین رزول

  • بالا رفتن مقاومت حرارتی شبکه

  • افزایش خواص بازدارندگی شعله

  • کاهش گازهای سمی درطی فرایند پخت

از واکنش سریع بنزوکسازین و موقعیت های آزاد ارتوی رزین فنولیک ، هیدروکسی بنزیل آمین شکل میگیرد و با تشکیل پیوندهای هیدروژنی بین هیدروژن گروه هیدروکسیل فنول و اکسیژن بنزوکسازین مطابق شکل زیر تسهیل میابد.

واکنش رزین فنولیک با سیانید

گروههای هیدروکسیل رزین نووالاک با سیانوژن برومات تحت شرایط بازی مطابق شکل زیر واکنش میدهد و رزین سیانات استر تولید می نماید.

سیانات استر با اعمال حرارت ، شبکه عاری از فضای آزاد را ایجاد میکند و در ساختار آن حلقه های تریازین نیز مشاهده میشود و در نتیجه ترکیبی با دمای انتقال شیشه ای بالا زغال گذاری مناسب در 900 درجه سانتیگراد ایجاد می نماید . همچنین تخریب حرارتی این شبکه در دماهای بالا اتفاق می افتد.

همچنین با افزودن کاردانول به رزین های نووالاک سیانات استر تولید می شود اما افزودن کاردانول به رزین باعث کاهش زغال گذاری و پایداری حرارتی شبکه رزین میشود.

واکنش رزین فنولیک با دی اسیدها

چقرمگی رزین های نووالاک در اثر واکنش با کربوکسیلیک اسیدهایی نظیر آدیپیک اسید اصلاح می شود . نووالاک های اصلاح شده با این ترکیبات، پس از پخت با هگزامتیلن تترامین شبکه چقرمه ای با چگالی شبکه پایین و زنجیرهای آلیفاتیک منعطف به وجود می آورند. شکل زیر واکنش یک اسید دو عاملی و رزین نووالاک را نشان میدهد.

با استفاده از 7000/. مول اسید آدیپیک چقرمگی رزین به مقدار مطلوبی خواهد رسید و بدین ترتیب کرنش از %3 به %7 و مقاومت فشردگی از 99 به 142MPa خواهد رسید.

آلیاژ ترکیبات لاستیکی میتواند به عنوان عامل چقرمه ساز در رزین های فنولیک به کار روند . در این حالت مسئله ای که اهمیت میابد ، سازگاری رزین فنولیک با لاستیک می باشد.

به عنوان مثال ، لاستیک نیتریل بوتادین رابر ( NBR ) پس از آمیخته شدن با رزین رزول و انجام فرایند پخت یک جدایش فازی به وجود می آید که چسبندگی و برهم کنش این نواحی در فصل مشترک بسیار پایین خواهد بود که کاهش خواص مکانیکی را به همراه دارد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر