دمای انتقال شیشه ای برخی پلیمرها

دمای انتقال شیشه ای برخی پلیمرها

دمای انتقال شیشه ای برخی پلیمرها

همانطور که در جدول دیده میشود 6 پلیمر اول دارای دمای انتقال شیشه ای منفی هستند و 6 پلیمر بعدی در جدول از دمای انتقال مثبت برخوردار هستند.

ساختار

پلیمرهایی که دارای دمای انتقال شیشه ای منفی هستند، در درمای محیط، به دلیل اینکه بالاتر از دمای انتقال وجود دارند، دارای ساختار نرم و منعطفی هستند و به هر میزان که فاصله ی دمای محیط با دمای انتقال بیشتر باشد، نرم تر و منعطف تر هم میشوند. برعکس، پلیمرهایی که دارای دمای انتقال شیشه ای بالای دمای محیط هستند، در دمای محیط ساختار بسیار مستحکم و مدول بالایی دارند.

رابر ها

به عنوان مثال، (Natural Rubber)  و (Polybutadiene Rubber)  دو مورد از معروف ترین رابرها هستند، که دارای دمای انتقال شیشه ای 73- و 70- هستند، به عنوان مثال از رابرها میتوان تایر خودرو را نام برد، همانگونه که میدانیم تایر خودرو در دمای محیط، ساختار نرم و منعطفی دارد و به هیچ وجه سخت نیست. علت این امر این است که در دمای محیط یک رابر، بالای دمای انتقال شیشه ای خود قرار دارد و دارای انعطاف پذیری نسبتا بالایی است.

پلی اتیلن و پلی پروپیلن

دسته ی بعدی در جدول شامل پلی اتیلن و پلی پروپیلن که دومورد پلی اولفین هستند، این دو پلیمر هم در دمای محیط بالای دمای انتقال خود هستند و به همین علت به همین علت دارای انعطاف پذیری نسبی هستند، اما همانطور که دیده میشود پلی پروپیلن، دارای دمای انتقال بالاتری به نسبت پلی اتیلن است و این نشان دهنده ای این است که در دمای محییط استحکام مکانیکی بالاتری نسبت به پلی اتیلن دارد چون، فاصله ی کمتری با دمای انتقال خود دارد.

پلیمرهای بعدی که مشاهده میشود دارای دمای انتقال مثبت هستند و هر چقدر اختلاف دمای انتقال آنها با دمای محیط بیشتر باشد، در دمای محیط استحکام بسیار بالاتری را نشان میدهند.

به عنوان مثال نایلون که دارای استحکام مکانیکی بالایی است، دمای انتقال 60 درجه دارد و به همین علت در دمای محیط به صورت سخت وجود دارد.

پلی متیل متاکریلات

پلی متیل متاکریلات (PMMA) به عنوان مثال شیشه ی عینک که همانطور میدانیم شیشه ی عینک خیلی مستحکم است و این امر به این دلیل است که دمای انتقال بسیار بالایی دارد و در دمای محیط زیر دمای انتقال خودش وجود دارد و اختلاف دمای محیط با دمای انتقال آن خیلی زیاد است.

در این جدول مشاهده میشود که بالاتری دمای انتقال که وجود دارد پلی کربنات است (PC) که دارای استحکام بسیار بالایی است که در ساخت قطعات خودرو و یا قطعات و یا بدنه ی گوشی های موبایل از آن استفاده می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر