لوله GRP و FRP چیست؟

لوله GRP و FRP چیست؟

الیاف شیشه تقویت شده با فایبر گلس (GRP) ماده کامپوزیتی است که از ماتریس پلیمری تقویت شده با الیاف ساخته شده است. لوله های GRP و FRP برای مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر آب و هوا، دوستی بازرسی بصری و دوام طراحی شده است.

لوله های GRP و FRP در صنایع زیر استفاده می شود:

  1. گیاهان کلر-قلیایی و شیمیایی
  2. آب صنعتی و فاضلاب
  3. معدن
  4. تولید فلز
  5. نیروگاه ها
  6. گوگرد زدایی از گاز دودکش (FGD)
  7. کارخانه های خمیر کاغذ

مواد اولیه لوله جی آر پی (فایبرگلاس):

  1. 1. رزین های پلی ‏استری ارتوفتالیک و ایزوفتالیک
  2. 2. رزین وینیل استر
  3. 3. رزین اپوکسی
  4. 4. شتاب دهنده کبالت و سرب
  5. 5. هاردنر اپوکسی و UP
  6. 6. اروزیل
  7. 7. تیتان
  8. 8. الیاف شیشه سوزنی و حصیری
  9. 9. کربنات کلسیم

پلیمرهای تقویت شده از فیبر از دو ساختار الیاف و ماتریس پلیمری ساخته می شوند. درFRP، فیبر در یک ماتریس پلیمری جاسازی شده است. این ساختار خواص شیمیایی و فیزیکی کاملا متفاوت از خواص مواد بصورت جداگانه است. در واقع، این مواد نیازهای مهندسی بالاتر از مواد معمولی را پوشش می دهند. از این رو کامپوزیت ها در شرایط کم تر توسعه یافته و برای انجام وظایف تولید بکار گرفته می شوند. قطعات مکانیکی، شهرسازی، زیست پزشکی، دریایی و صنایع هوا فضا، کاربران اصلی مواد کامپوزیت هستند.

نقش اصلی الیاف، ارائه قدرت و سختی به مواد است. اما فیبر به تنهایی شکننده است (به عنوان مثال: شیشه). بنابراین، فیبرها در یک پوشش از مواد پلیمری قرار می گیرند. ماتریس پلیمر الیاف را در موقعیت خود نگه می دارد و بارها را بین الیاف انتقال می دهد. این همچنین به مقاومت برشی بین لایه ای کمک می کند.

تفاوت FRP باGRP:

FRP یک جایگزین برای فلز و چوب استفاده می باشد. بهترین مثال FRP برای استفاده از پلیمر تقویت شده فیبر کربن (CFRP) به جای آلومینیوم و تیتانیوم یا فولاد با درجه بالا در هواپیما است.

فایبر گلاس یا GRP یک ماده کامپوزیتی است که از الیاف شیشه ساخته شده است و از پلی استر، وینیل یا اپوکسی به عنوان پلیمر استفاده می کند. از GRP در ساخت گلایدر، قایق و حمام استفاده می شود. فایبر گلاس عمدتا برای کاربردهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. شیشه فیبر (فایبرگلاس) یکی از انواع FRP است.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر