تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (Glass transition temperature) (6)

تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (Glass transition temperature) (6)

تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (6)

تاثیر برهم کنش مولکولی بر دمای انتقال شیشه ای

همانطور که میدانیم یکی از مهمترین پارمترها درخواص مکانیکی پلیمرها ساختار شیمیایی پلیمر هاست. ساختار شیمایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (Glass transition temperature) آن به عنوان یک پارامتر مکانیکی تاثیرگذار است. از جمله ی این پارمترهای تاثیر گذار بر دمای انتقال شیشه ای میتوان به موارد زیر اشاره کرد

انعطاف پذیری مولکولی

قطبیت

برهم کنش مولکولی

تقارن ساختاری

همانطور که در مقاله های قبل اشاره شد(1) (2) (3) (4) (5) به هر اندازه طول زنجیر جانبی افزایش پیدا کند و انعطاف پذیری زنجیر جانبی بیشتر شود، دمای انتقال شیشه ای و به طبع آن استحکام مکانیکی کاهش پیدا میکند بر عکس،  هر چقدر گروه جانبی حجیم تر شود و سختی بیشتری داشته باشد، باعث افزایش دمای انتقال شیشه ای و افزایش خواص مکانیکی میشود:

همچنین در مقاله های قبلی (1) (2) (3) (4) (5) به تاثیر زنجیر جانبی بر دمای انتقال شیشه ای و تاثیرانعطاف پذیری مولکولی بر دمای انتقال شیشه ای و نیز  تاثیر قطبیت بر دمای انتقال شیشه ای اشاره شد.

در این مقاله به تاثیر گروههای قطبی و تاثیر تقارن ساختاری بر دمای انتقال شیشه ای میپردازیم:

تاثیرنوع برهم کنش بر دمای انتقال شیشه ای

به هر میزان که برهم کنش بین پیوندها قوی تر باشد چسبندگی بیشتر میشود و تحرک زنجیرها کم میشود و در نتیجه دمای انتقال شیشه ای افزایش میابد.

به عنوان مثال در PMMA پلی متیل متا اکریلات که یک پیوند کووالانسی دارد، دمای انتقال شیشه ای 3 درجه است. اما مشاهده میشود که در رابطه با پلی اکریلیک اسید که پیوند هیدروژنی دارد، دمای انتقال شیشه ای 106 درجه است و در رابطه با پلی زینک اکریلات که پیوند یونی دارد، دمای انتقال شیشه ای بالای 400 درجه است.

تاثیر تقارن ساختاری بر دمای انتقال شیشه ای

به هر اندازه که ساختار متقارن تر باشد، گروههای جانبی توانایی چرخش و تحرک بیشتری داشته و این امر سبب افزایش دمای انتقال شیشه ای می شود.

به عنوان مثال در مورد پلی پروپیلن تقارن ساختاری مشاهده نمیشود و گروه جانبی فقط از یک طرف وجود دارد،دمای انتقال شیشه ای منفی 10 درجه (10-) است.

اما در مورد پلی ایزو بوتیلن که دارای دو گروه جانبی است و به این ترتیب نظم و تقارن در ساختار شکل گرفته است و دمای انتقال شیشه ای منفی 70 درجه است (70-) علت این امر افزایش انعطاف پذیری زنجیرها و توانایی چرخش و تحرک آنها بر اثر تقارن ساختاری است. طبیعتا هر چقدر که این انعطاف پذیری و چرخش بیشتر شود دمای انتقال شیشه ای هم کاهش پیدا میکند.

همین امر هم در ارتباط با پی وی سی مشاهده میبود که دمای انتقال شیشه ای آن 87 درجه است اما اگر پی وی سی تبدیل شود به پلی وینیلیدن کلراید، که دارای دو گروه cl  است که به صورت متقارن قرار گرفته اند، مشاهده میشود که دمای انتقال شیشه ای منفی میشود. این نشاندهنده تاثیر تقارن بر خواص مکانیکی و دمای انتقال شیشه ای است.

برای مطالعه مقاله ( تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (1) ) لطفا کلیک کنید.

برای مطالعه مقاله ( تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (2) ) لطفا کلیک کنید.

برای مطالعه مقاله ( تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (3) ) لطفا کلیک کنید.

برای مطالعه مقاله ( تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (4) ) لطفا کلیک کنید.

برای مطالعه مقاله ( تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (5) ) لطفا کلیک کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر