استایرن منومر و کاربرد آن

استایرن منومر و کاربرد آن

استایرن منومر و کاربرد آن

مقدمه

مقاله زیر جهت معرفی استایرن منومر یا همان منومر استایرن، کاربرد آن، معرفی واحد منومر استایرن پتروشیمی پارس و حضور کشور چین به عنوان مصرف کننده و تولید کننده عمده منومر استایرن، جمع آوری شده است.

استایرن منومر و کاربرد آن

استایرن منومر (Styrene monomer)

استایرن منومر (Styrene monomer) یکی از مشتقات بنزن است که به عنوان یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی C6H5CH=CH2 شناخته می شود. منومر استایرن یک مایع روغنی بی رنگ است که در نمونه های کهنه رنگ ان میتواند نزدیک به زرد نیز باشد. این ترکیب به راحتی بخار می شود و بوی شیرینی دارد، هر چند در غلظت های زیاد بوی مطبوع کمتری دارند.

پلی استایرن

استایرن ماده اولیه ی پلی استایرن و چند کوپلیمر متفاوت است. بر اساس آمار های موجود در سال ۲۰۱۰ حدودا ۲۵ میلیون تن استایرن تولید شد و این مقدار در سال ۲۰۱۸ به حدود ۳۵ میلیون تن افزایش یافته است.

استایرن طبیعی

استایرن به طور طبیعی به مقدار کمی در برخی گیاهان، غذاها و دارچین، دانه های قهوه، درختان حنا و بادام زمینی وجود دارد و همچنین در قطران ذغال سنگ نیز یافت می شود.

کاربرد های استایرن منومر در صنایع مختلف

استایرن سنتتیک ماده اولیه مهمی در صنایع مختلف است زیرا این ترکیب شیمیایی یک ماده اولیه برای ایجاد بسیاری از پلاستیک ها و لاستیک های مصنوعی با ویژگی های زیادی از جمله قدرت، دوام، راحتی، وزن سبک، ایمنی و بهره وری انرژی است.

منومر استایرن و محصولات پایه

منومر استایرن به طور معمول به پلت تبدیل شده و یا پلیمری می شود که می تواند حرارت ببیند و ذوب شود تا به قطعات پلاستیکی سخت یا نرم تبدیل شود.

شما تقریبا هر روز با نوعی از محصولات پایه استایرن موجه می شوید. مواد ساخته شده با استایرن را می توان در بسیاری از موارد روزانه از جمله ظروف غذا و نوشیدنی، بسته بندی ها، لاستیک ها، عایق های ساختمان، پشتی فرشی، رایانه ها و کامپوزیت های فایبرگلاس تقویت شده مانند بدنه قایق، تخته های موج دار و میز های آشپزخانه پیدا کرد.

بیشتر منومر استایرن در تولید پلی استایرن برای مواردی مانند وسایل پزشکی، لوازم خانگی، لیوان های نوشیدنی، ظروف غذا و آسترهای درب یخچال استفاده می شود.

روش های صنعتی تولید استایرن منومر

اگر کمی در صنایع شیمیایی فعالیت داشته باشید باید بدانید که اکثر استایرن موجود از اتیل بنزن با فرمول شیمیایی C8H10 تولید می شود و تقریبا تمام اتیل بنزن تولید شده در سراسر جهان برای تولید استایرن در نظر گرفته شده است. اتیل بنزن از طریق واکنش فریدل-کرافتس بین بنزن و اتیلن (C2H4) تولید می شود. در روش سنتی این واکنش از کلرید آلومینیوم به عنوان کاتالیزور استفاده می شد اما در تولید مدرن این ماده با زئولیت جایگزین شده است.

سایر روش های تولید منومر استایرن

دهیدروژناسیون

حدود ۸۰٪ استایرن از دهیدروژناسیون اتیل بنزن تولید می شود. این واکنش با استفاده از بخار بیش از حد گرم شده (تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد) بر روی کاتالیزور اکسید آهن (III) حاصل می شود. واکنش بسیار گرمازا و برگشت پذیر بوده و بازدهی آن 88 الی 94 درصد است.

هیدروپراکسید

از طریق هیدروپراکسید اتیل بنزن، استایرن در فرآیندی به عنوان محصول فرعی استایرن منومر یا همان اکسید پروپیلن به صورت تجاری تولید می شود. در این فرآیند، اتیل بنزن با اکسیژن همراه می شود تا هیدروپراکسید اتیل بنزن تشکیل شود. سپس این هیدروپراکسید برای اکسید کردن پروپیلن به اکسید پروپیلن استفاده می شود که به عنوان محصول مشترک بازیابی می شود.

مواد اولیه ی ارزان تر

از واکنش تولوئن و متانول که مواد اولیه ارزان تری نسبت به محصولات معمولی هستند. در این واکنش مخلوطی از استایرن و اتیل بنزن با نسبت ۹ به ۱ بدست می آید که بازدهی استایرن بیش از ۶۰٪ است.

از واکنش بنزن و اتان

روش دیگر تولید استایرن شامل واکنش بنزن و اتان است. اتان همراه با اتیل بنزن به یک راکتور دهیدروژناسیون با کاتالیزوری که توانایی تولید همزمان استایرن و اتیلن را دارد، وارد می شود. پساب دهیدروژناسیون خنک و جدا شده و جریان اتیلن در واحد آلکیله بازیافت می شود.

ایمنی و خطرات استایرن منومر

استایرن بدون نیاز به آغازگر های خارجی، خود به خود به پلی استایرن پلیمری می شود. این واکنش به عنوان اتوپلیمریزاسیون شناخته می شود و در دمای محیط و بالاتر اتفاق خواهد افتاد. در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد با سرعت تقریبا ۲% در ساعت این ترکیب پلیمری خواهد شد و در دمای بالاتر سرعت واکنش بیشتر است.

واکنش پلیمریزاسیون

به دلیل اینکه واکنش پلیمریزاسیون یک واکنش همراه با گرما است، خطر انفجار و آتش سوزی وجود دارد. واکنش اتوپلیمریزاسیون را فقط می توان با افزودن مداوم بازدارنده های پلیمریزاسیون کنترل کرد.

ایمنی استایرن بیش از ۵۰ سال ارزیابی شده است و مطالعات گسترده ایمنی و بهداشتی توسط تولید کنندگان، دانشگاهیان و سازمان های دولتی به این نتیجه رسیده اند که پلاستیک های پایه استایرن برای استفاده مصرف کننده بی خطر هستند.

استایرن و ایالات متحده و بهداشت

در حقیقت شواهد نشان می دهد که استایرن در مقادیری که مردم با آن سر و کار دارند چه در محل کار، چه به عنوان مصرف کننده و چه در زندگی روزمره مضر نیست. این نتیجه گیری توسط بسیاری از گروه های معتبر بین المللی و سازمان های نظارتی، از جمله اتحادیه اروپا، مرکز تجزیه و تحلیل خطر هاروارد،FDA  ایالات متحده و بهداشت – محیط زیست کانادا پشتیبانی شده است.

ثبت رکورد

ثبت رکورد جهانی تولید بی‌ وقفه استایرن‌ منومر در ایران انجام شده است.

معرفی واحد استایرن منومر پتروشیمی پارس

واحد استایرن منومر یکی از واحد های تولیدی پتروشیمي پارس مي باشد که بزرگترين واحد توليد استايرن منومر کشور در زميني به مساحت ۵/۴ هکتار و يکي از بزرگترين واحد هاي توليدي استایرن منومر در جهان مي باشد. دانش فني اين واحد متعلق به شرکت “Polimeri Europa” است و توسط شرکت هاي “Snamprogetti” و شريک تجاري آن “مهندسان مشاور سازه” طراحي شده است. استايرن منومر از هيدروژن زدايي اتيل بنزن در حضور کاتاليست زئوليتي موجود در داخل رآکتورها بدست مي آيد.

بزرگ ترین منطقه تولید کننده و مصرف کننده مونومر استایرن

شمال شرق آسیا بزرگترین منطقه تولید کننده و مصرف کننده مونومر استایرن (Styrene monomer) است که تقریباً 48٪ از ظرفیت جهانی در سال 2019 را به خود اختصاص داده است. چین بزرگترین تولید کننده در شمال شرق آسیا است که 27٪ سهم از ظرفیت منطقه را به خود اختصاص داده است. کره جنوبی دومین تولیدکننده بزرگ است که تقریباً 9٪ ظرفیت منطقه ای در سال 2019 را تشکیل می دهد. تایوان و ژاپن هر دو حدود 6٪ را تشکیل می دهند.

بیشترین تقاضای مونومر استایرن

از نظر تقاضا، شمال شرقی آسیا نیز یک مصرف کننده استایرن بزرگ است و 55 درصد از مصرف جهانی را تشکیل می دهد. این را می توان به رونق بازار چین در چند دهه گذشته نسبت داد. در سال 2019، چین انتظار می رود 34 درصد از مصرف استایرن در شمال شرق آسیا داشته باشد، در مقایسه با کره جنوبی، تایوان، ژاپن و آسیای جنوب شرقی که حجم بسیار کمتری مصرف می کنند.

واردات استایرن مونومر

واردات استایرن چینی در سال 2019، حدود 3.2 میلیون تن بود که حدود 40٪ از کل واردات جهانی استایرن را تشکیل می دهد. با راه اندازی ظرفیت های جدید در چین، میزان خودکفایی به طور مداوم افزایش یافته است. واردات خالص (Styrene monomer) تا پایان سال 2019 نسبت به 5 سال قبل 13 درصد کاهش یافته است. در همین حال، ظرفیت اسمی در چین در پنج سال گذشته 28 درصد افزایش یافته و به 9.3 میلیون تن رسیده است.

خودکفایی استایرن چینی

از سوی دیگر، میزان خودکفایی استایرن چینی به طور مداوم افزایش یافته و تا سال 2019 در 71٪ ثابت شده است، در حالی که 5 سال پیش این میزان فقط 58٪ بود. به نظر می رسد، در راستای افزایش ظرفیت مداوم در چین، پیش بینی می شود که خودکفایی به طور مداوم رشد کند و تا سال 2020 به 80٪ برسد. بنابراین، تولید داخلی چین به یک عامل مهم تر برای پویایی بازار جهانی استایرن تبدیل خواهد شد.

تولید کنندگان برتر

مطابق با گزارش تجزیه و تحلیل استراتژی بازاریابی Styrene Monomer (SM) Market سال 2020، تولید کنندگان برتر به شرح ذیل است:

Shell

SADAF

FCFC

Total

Lyondell Basell

Styrolution

Pars Petrochemical

LG Chemical

Asahi Kasei

Jubail Chevron

Trinseo

Americas Styrenics

بازار استایرن مونومر

هدف اصلی گزارش بازار استایرن منومر (Styrene monomer)، ارائه تصویر واضح و درک بهتر از بازار استایرن منومر (Styrene monomer) به تولیدکنندگان، تأمین کنندگان و توزیع کنندگان فعال در آن است. لذا خوانندگان می توانند اطلاعات عمیقی در مورد این بازار کسب کنند که می تواند آنها را قادر به تدوین و توسعه استراتژی های حیاتی برای گسترش بیشتر مشاغل خود کند.

از نظر جغرافیایی، تجزیه و تحلیل دقیق مصرف، درآمد، سهم بازار و نرخ رشد، پیش بینی (2015-2024) مناطق زیر به شرح ذیل میباشد:

آمریکای شمالی (ایالات متحده، کانادا و مکزیک)

اروپا (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و ایتالیا)

آسیا و اقیانوسیه (چین، ژاپن، کره، هند و جنوب شرقی آسیا)

آمریکای جنوبی (برزیل، آرژانتین و غیره)

خاورمیانه و آفریقا (عربستان سعودی، مصر، نیجریه و آفریقای جنوبی)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر