تاثیر وزن مولکولی بر خواص مکانیکی مولکولها

تاثیر وزن مولکولی بر خواص مکانیکی مولکولها

تاثیر وزن مولکولی بر خواص مکانیکی مولکول ها

  • افزایش وزن مولکولی پلیمرها

افزایش تاثیر وزن مولکولی پلیمرها باعث افزایش باعث استحکامِ مکانیکی پلیمرها میشود. این مشخصه در پلیمرهای مختلف یکسان است. اما باید توجه داشت پلیمرهای مختلف در وزن های مولکولی مختلف میتوانند خواص مولکولی متفاوتی داشته باشند. برای مثال در پلی پروپلین و نایلون 66 مشاهده میشود که با افزایش وزن مولکولی، خواص مکانیکی آنها هم افزایش میابد، اما همینطور مشاهده میشود که در یک وزن مولکولی مشخص نایلون 66 دارای خواص مکانیکی بهتری به نسبت پلی پروپیلن است. به این علت که زنجیرهایی نایلون 66 دارای ساختای محکم تری به نسبت پلی پروپیلن هستند.

  • توزیع وزن مولکولی پلیمر

هرچقدر توزیع وزن مولکولی باریک تر باشد باعث افزایش سختی و استحکام و کاهش انعطاف پلیمر میشود. به عبارت دیگر هر چقدر PDI کمتر باشد و منحنی توزیع وزن مولکولی پلیمری شارپ تر و تیز تر باشد نشان دهنده توزیع وزن مولکولی کمتر و در نهایت خواص مکانیکی بهتر پلیمر است. اما هرچقدر توزیع وزن مولکولی پهن تر باشد، نشان دهنده  این است که زنجیرهای کوچک تر هم در لا به لای زنجیرهای بزرگ تر وجود دارند و نقش الاستی سایزر و روان کننده را برای زنجیرها بازی میکنند و این باعث نرم شدن ساختار پلیمر نهایی میشود.

  • زنجیرهای کوتاه تر و بلندتر پلیمر

همانطور که در منحنی بالا مشاهده میشود دست یابی به یک حداقل خواص مکانیکی نیازمند یک حداقل وزن مولکولی است، یعنی پلیمرها در وزن مولکولی خیلی پایین نمیتوانند خواص مکانیکی مطلوبی بدهند. به همین علت ما در فرایند تولید پلیمرها نیازمند کنترل وزن مولکولی هستیم تابه یک حداقل وزن مولکولی دست پیدا کنیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر