خواص مکانیکی پلیمرها

خواص مکانیکی پلیمرها

خواص مکانیکی پلیمرها

خواص مکانیکی جزو اولین خواصی هستند که در پلیمرها مورد بررسی قرار میگیرند با توجه به خواص مکانیکی پلیمرها آنها را میتوان به سه دسته (ترمو پلاستیکها) (الاستومرها) (ترموستها) تقسیم کرد.

  • ترموپلاستیک ها
  • الاستومرها
  • ترموستها

عملا فرق ترمو پلاستیک ها با ترموست ها و الاستومر ها در قابلیت ذوب شدن آنهاست.

ترموپلاستیک ها پلیمرهایی هستند که با افزایش دما قابلیت ذوب شدن دارند و به دو دسته ی کریستالین ها (به عنوان مثال پلی اتیلن) و آمورف (به عنوان مثال PMMA یا پلی متیل متاکریلات) تقسیم میشوند. این پلیمرها همانطور که در تصویر بالا دیده میشود اتصالات عرضی ندارند. یا دارای زنجیر های کاملا خطی هستند (کریستالین ها) و یا دارای شاخه های جانبی. با ذکر این نکته که بین هیچ دو زنجیره ای جانبی اتصالی وجود ندارد (آمورف ها) این ویژگی باعث میشود که در صورت افزایش دما و تحرک زنجیر ها، زنجیرها قابلیت سیالیت و حرکت آزادانه را پیدا کنند.

الاستومرها (به عنوان مثال تایر خودرو) و ترموست ها (به عنوان مثال رزین اپوکسی) پلیمرهایی هستند که دارای اتصالات عرضی هستند و ساختار شبکه ای دارند و با افزایش دما قابلیت ذوب شدن ندارند. به این علت که به واسطه اتصالات عرضی زنجیرها، به هم وصل هستند. این اتصالات عرضی به اندازه ای قوی هستند که حتی با بالا رفتن دما هم قابلیت پاره شدن این اتصالات و جریان یافتن زنجیرها وجود ندارد. به همین علت در مواجه با افزایش دما الاستومرها و ترموست ها ذوب نمی شوند بلکه  تخریب میشوند.

تفاوت عمده ای بین ترموست ها و الاستومرها وجود دارد. ترموست ها به دلیل شبکه ی اتصالات عرضی پر تعدادی که دارند دارای خواص مکانیکی بسیار بالاتری هستند اما الاستورها به دلیل زنجیرهای بلندتر و اتصالات عرضی کمتری که دارند خواص مکانیکی کمتر و ساختار نرم تری دارند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر