رزین های فنولیک و روش های اصلاح آن (1)

رزین های فنولیک و روش های اصلاح آن (1)

مروری بر رزین های فنولیک و روش های اصلاح آن (1)

رزین های فنولیک جزء قدیمی ترین رزین های گرما سخت هستند که علی رغم گذشت بیش از یک صد سال از عمر آنها هم اکنون نیز کاربردهای شایان توجهی در ساخت چسب ها، پوشش ها، عایق های صنعتی، صفحات مدار چاپی، سپر های حرارتی و کاپوزیت های پیشرفته دارد.

ویژگی بارز این رزین ها، مقاومت حرارتی بالا همراه با قیمت پایین آن می باشد. این رزین ها از واکنش فنول یا مشتقات آن با آلدهید ها در حضور کاتالیزور تهیه میشوند و بسته به نسبت مولی فنول به فرمالدهید و اسیدی یا بازی بودن کاتالیزور، رزین حاصل میتواند از نوع روزل یا نووالاک باشد.

رزین های رزول از نظر ذاتی گرما سخت و در اثر اعمال حرارت، شبکه ای و پخت میشوند، اما رزین های نووالاک به تنهایی گرما نرم و با افزودن عامل پخت و اعمال حرارت شبکه ای میشوند.

خصوصیات فیزیکی و مکانیکی

رزین های فنولیک یکی از رزین هایی هستند که به تنهایی خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مطلوبی ندارند و برای اینکه بتوان از آنها در کاربردهای مهندسی استفاده کرد باید ساختار آن را اصلاح نمود. متداول ترین روش های اصلاح ساختاری این رزین ها استفاده از عامل پخت و مواد پرکننده می باشند. استحکام کششی و خمشی رزین تقویت نشده، پایین می باشد، همچنین بالا بودن ضریب انبساط حرارتی آن سبب میشود در دماهای بالا، رزین دچار جمع شدگی شود که استفاده از روش های فوق تا حد مطلوبی این معضل را برطرف می سازد.

رزین فنولیک که گاهی به آن فنوپلاست نیز میگویند، از قدیمی ترین رزین های آلی شناخته شده می باشند که از همان ابتدا مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفتند.

ویژگی ها

ویژگی های بارزی نظیر مقاومت حرارتی بالا، عایق الکتریکی بودن و مقاومت شیمیایی، این رزین را به یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین رزین ها تبدیل نموده است.

کاربرد ها

رزین های فنولیک یکی از رزین هایی است که به تنهایی خصوصیات فیزیکی و مکانیکی خوبی ندارد. استحکام رزین اصلاح نشده پایین و استحکام خمشی، که در واقع مقاومت رزین پخت شده، در برابر تغییر فرم و بر اثر اعمال بار است، ناچیز می باشد. همچنین بالا بودن ضریب انبساطی حرارتی آن سبب جمع شدگی زیادی پس از عملیات حرارتی می شود اما خوشبختانه با روش های اصلاحی صورت گرفته این رزین ها، مصارف و کاربردهای متنوع و مختلفی در تهیه و ساخت چسب ها، چند لایه ها، پوشش ها، اسفنج های فنولیک و الیاف مصنوعی و نظایر آن پیدا کرده اند که چنین کاربردهای گسترده ای اهمیت رزین های فنولیک را پیش از پیش مشخص می سازد.

برای دریافت اصل مقاله به این صفحه مراجعه کنید: کلیک کنید.

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر