رزین های فنولیک و روش های اصلاح آن (9)

رزین های فنولیک و روش های اصلاح آن (9)

مروری بر رزین های فنولیک و روش های اصلاح آن (9)

واکنش پخت رزین های فنولیک با اوره و ملامین

  • واکنش هیدروکسی متیل فنول با اوره

فنول فرمالدهید و اوره در حضور یکدیگر و تحت شرایط خاص ،کوپلمیری را تشکیل می دهند که هزینه پایین تری را همراه با خواص ضد حریق مطلوب دارا باشد. شکل زیر تراکم گروه متیلول فنولیک را با اوره نشان میدهد و تحت شرایط بازی ضعیف صورت میگیرد و رزینی با وزن مولکولی پایین را به وجود می آورد.

سرعت واکنش متیلول با اور ، شدیدا تحت تاثیر اسیدی بودن محیط می باشد و با افزایش آن سرعت هم افزایش می یابد. سرعت واکنش پارامتیلول از ارتو متیلول بالاتر است که دلیل آن نیز تشکیل پیوندهای هیدروژنی اورتو متیلول با فنول می باشد. مقدار اوره مورد نیاز به نسبت مولی فرمالدهید به فنول و همچنین اوره موجود در رزین فنولیک اوره بستگی دارد. از آنجایی که واکنش با اوره تحت شرایط اسیدی انجام میگیرد، واکنش تراکمی متیلول با اوره احتمال انجام واکنش های خود تراکمی متیلول را به شدت کاهش می دهد.

فرآیند پخت تری هیدروکسی متیل فنول با اوره در دو مرحله انجام می گیرد که مرحله اول آن در دماهای پایین و شامل واکنش پاراهیدروکسی متیل با اوره و مرحله دوم نیز در دماهای بالاتر و شامل واکنش گروه اورتوهیدروکسی متیل با اوره می باشد.

  • واکنش هیدروکسی متیل فنول با ملامین

واکنش های تراکمی گروههای هیدروکسی متیل فنول با ملامین مطابق شکل زیر در PH=5-6 رخ میدهد و فقط واکنش خود تراکمی گروههای استخلافی هیدروکسی متیل فنول در شرایط اسیدی یا بازی قوی رخ میدهد.

برای دریافت اصل مقاله لطفا کلیک کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر