خواص مکانیکی پلیمرها (تاثیرکانفورماسیون (comformation) بردمای انتقال شیشه ای)

خواص مکانیکی پلیمرها (تاثیرکانفورماسیون (comformation) بردمای انتقال شیشه ای)

خواص مکانیکی پلیمرها

تاثیر کانفورماسیون (comformation) بر دمای انتقال شیشه ای

کانفورماسیون (comformation) پارامتری است که در نظم ساختاری پلیمر ها تاثیر گذار است. کانفورماسیون در رابطه با پلیمر هایی که دارای باند دوگانه هستند تعریف میشود و نحوه ی قرارگیری زنجیر اصلی و گروههای پیوندی در فضا را تعیین میکند . ساختارهای ایزومری که به این ترتیب به وجود می آید کانفورماسیون نامیده میشود. کانفورماسیون بر روی خواص نهایی پلیمر و نظم ساختاری پلیمر بسیار تاثیر گذار است.

در شکل بالا مشاهده میشود که دو مورد ساختار کانفورماسیون داریم. ساختار سیس (cis) و ساختار ترانس (trans)

در ساختار سیس میبینیم که هر دو گروه واکنشی در یک موقعیت زنجیر قرار گرفته اند و هر دو از پایین زنجیر ادامه پیدا میکنند.

در ساختار ترانس مشاهده میشود که از سمت چپ زنجیر از بالا واکنش انجام میشود و از سمت راست از پایین زنجیر واکنش انجام میشود و همین روند ادامه پیدا میکند و تا انتها می رود.

این توضیحات را در شکل های پایین تصویر بالا به وضوح میتوانیم مشاهده کنیم در شکل اول ساختار ترانس دارای خطیت بیشتری به نسبت ساختار سیس است.

برای درک بهتر مفهوم کانفورماسیون یک مثال پلیمری را بررسی میکنیم.

پلی ایزو پرن (polyisoprene) مثال خوبی است به این علت که گروه جانبی هم در آن مشاهده میشود. منظور از ساختار سیس و ترانس گروههای واکنشی است و گروههای جانبی تاثیری بر کانفورماسیون ندارد.

گروه CH3 که وارد زنجیر اصلی میشود عملا یک گروه جانبی است و تاثیری  در ساختار سیس و ترانس ندارد و تعیین کننده ساختار سیس و ترانس گروههای واکنشی هستند. که در نهایت جهت گیری و موقعیت باند باند دوگانه را در فضا مشخص میکند.

تاثیر کانفورماسیون بر دمای انتقال شیشه ای

به طور کلی ایزومر سیس به دلیل قابلیت چرخش پیوند و در نتیجه تحرک بیشتر دارای دمای انتقال شیشه ای کمتری در مقایسه با ایزومر ترانس می باشد.

به عنوان مثال در پلی بوتایدن و پلی ایزو پیرن مشاهده میشود که ساختار ترانس دارای دمای انتقال شیشه ای بیشتری نسبت به ساختار سیس است و این امر دقیقا به علت چرخش پیوندی است که در سیس وجود دارد و منجر میشود به نظم بیشتر و دمای انتقال شیشه ای کمتر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر