مونو پروپیلن گلیکول (MPG) چیست؟

مونو پروپیلن گلیکول (MPG) چیست؟

مونو پروپیلن گلیکول (MPG) چیست؟

مونو پروپیلن گلیکول یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی CH3CH (OH) CH2OH است، که یک مایع با خاصیت چسبندگی و بی رنگ و تقریبا بدون بو است، اما دارای طعم و مزه شیرین می باشد. پروپان دی اُل حاوی دو گروه الکلی بوده که به همین دلیل، آن را در خانواده ترکیبات دی اُل طبقه بندی می کنند. نام این حلال آلی را در کنار بسیاری از حلال های معروف از جمله آب، استون و کلروفرم می توان مشاهده کرد. به طور کلی، ترکیبات گلیکول، غیر محرک، دارای تغییرات بسیار کم هستند. این ترکیبات از نظر سمی بودن بسیار ضعیف هستند. از نظر تولید صنعتی، پروپیلن گلیکول عمدتاً از ترکیبی با نام اکسید پروپیلن (برای مصارف غذایی) تهیه می شود. طبق منابعی که در سال ۲۰۱۸ به ثبت رسیده است، سالانه ۲٫۱۶ میلیون تن از این ترکیب آلی در جهان تولید می شود.

کاربرد های MPG در صنایع مختلف

این ماده در مقدار گسترده و در رتبه اول برای تولید پلیمر ها قابل استفاده میباشد و مصارف دارویی، بهداشتی یا غذایی این ترکیب آلی در اتحادیه اروپا، هر یک با کد مشخصی معرفی می شود. پروپیلن گلیکول به عنوان مواد اولیه برای تهیه دارو های موضعی، خوراکی و دارویی در ایالات متحده و اروپا مورد تأیید است.

مهم ترین استفاده صنعتی مونو پروپیلن گلیکول یا همان MPG در تولید رزین های پلی استر غیر اشباع میباشد و این نوع از رزین ها برای ساخت اقلام روزمره ما مانند شناور ها، صنایع نظامی، لوله های آب و صنایع شیمیایی استفاده می شود. همچنین از این ماده در صنایع رنگ سازی برای ساخت پوشش های رنگی ضد انفجار و ضد انجماد هواپیما و همینطور در ساخت ضد یخ و خنک کننده های صنعتی، مواد شوینده و سیالات هیدرولیکی است. مونو پروپیلن گلایکول در مواد غذایی، نوشیدنی و خوراک دام وداروها به عنوان یک عصاره، در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود.

مونو پروپیلن گلیکول

خواص فیزیکی و شیمیایی پروپیلن گلیکول

نام آیوپاک: پروپان-۱و۲-دی اُل
نام های متداول: پروپیلن گلیکول/ آلفا-پروپیلن گلیکول/ ۱و۲-پروپان دی اُل/ متیل اتیل گلایکول/ متیل اتیلن گلایکول
جرم مولی: ۷۶٫۰۹۵ گرم بر مول
دانسیته: ۱٫۰۳۶ گرم بر سانتی متر مکعب
ویسکوزیته: ۰٫۰۴۲ میلی متر جیوه
نقطه ذوب: ۵۹ درجه سانتی گراد
نقطه جوش: ۱۸۸٫۲ درجه سانتی گراد
ترکیبات مشابه: اتیلن گلایکول
حلالیت: در آب، دی اتیل اتر، کلروفرم و اتانول محلول است.

مونو پروپیلن گلیکول دارای مسمومیت حاد کم از راه های خوراکی، پوستی و یا استنشاقی است و در مطالعات حیوانی برای پوست و چشم غیر حساس است. برخی از اثرات تحریک پذیری خفیف در داوطلبان انسانی مشاهده شد، اما نگرانی کمتری در مورد حساسیت پوست و حساسیت تنفسی وجود دارد، با توجه به اینکه این ماده طیف وسیعی از استفاده حرفه ای و مصرف کننده ای دارد MPG به عنوان سرطان زایی یا ژنوتوکسسی محسوب نمی شود و تاثیری در تولید مثل ندارد.

اداره غذا و داروی ایالات متحده این ماده را “به طور کلی به عنوان امن” شناخته می شود. به همین ترتیب، در مواد غذایی، بسته بندی مواد غذایی، داروها و لوازم آرایشی استفاده می شود. اما در اتحادیه اروپا به عنوان ماده غذایی یا مواد غذایی عمومی مورد استفاده قرار نگرفته است. حداکثر محتوای مجاز در مواد غذایی نهایی 1 گرم در هرکیلوگرم است.

خواص بیولوژیکی مونو پروپیلن گلیکول

مونو پروپیلن گلیکول به راحتی قابل تجزیه بیولوژیکی، تجمع بیولوژیکی و سمیت بسیار کمی برای موجودات آبزی میباشد. این ماده قابل اشتعال نیست، اما در دمای بالاتر از 200 تا 244 درجه فارنهایت 90 تا 120 درجه سانتیگراد می سوزد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر