تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای(Glass transition temperature)(3)

تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای(Glass transition temperature)(3)

تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای 3

تاثیر سختی زنجیر اصلی بر دمای انتقال شیشه ای

در این مقاله به تاثیر انعطاف پذیری زنجیر اصلی بر خواص مکانیکی و دمای انتقال شیشه ای میپردازیم.

همانطور که در دو مقاله ی قبل اشاره شد (1) (2) به هر اندازه طول زنجیر جانبی افزایش پیدا کندو انعطاف پذیری زنجیر جانبی بیشتر شود،دمای انتقال شیشه ای و به طبع آن استحکام مکانیکی کاهش پیدا میکند برعکس ،هر چقدر گروه جانبی حجیم تر شود و سختی بیشتری داشته باشد، باعث افزایش دمای انتقال شیشه ای و افزایش خواص مکانیکی میشود.

در مقاله های قبلی به تاثیر زنجیر جانبی بر دمای انتقال شیشه ای اشاره شد، در این مقاله به تاثیر انعطاف پذیری زنجیر اصلی بر خواص مکانیکی و دمای انتقال شیشه ای میپردازیم.

در تصویر بالا شکل اول یک پلی استر خطی (آلیفاتیک Aliphatic polyester) را نشان میدهد،که دمای انتقال شیشه ای منفی دارد (63-)

طبیعتا در دمای محیط منعطف و نرم است.

شکل دوم پت را نشان میدهد(PET)  که یک حلقه در زنجیر اصلی خود دارد و در مقایسه با یک پلی استر خطی سختی بیشتری دارد(شکل اول) و دمای انتقال شیشه ای بالاتری دارد (80 درجه) چیزی حدود 140 درجه بیشتر از پلی استر خطی.کاربرد اصلی پت در بطری های نوشابه است.

در شکل سوم مشاهده میشود (Polybenzimidazole) که تعداد گروههای حلقوی و همچنین گروههای آمینی در این ساختار خیلی بیشتر از پت (PET) است به همین دلیل دمای انتقال شیشه ای این پلیمر 429 درجه سانتیگراد است.یعنی عملا پلی بنزیدیمازول در دمای 429 درجه تازه از حالت ترد و شکننده خودش خارج میشود،به عبارت دیگر در این دما حتی نرم کامل هم نمیشود و این نشاندهنده استحکام بالایی است که به طبع وجود حلقه ها و گروههای عاملی متعدد در ساختار زنجیر اصلی به وجود آمده است.

برای مطالعه مقاله ( تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (1) ) لطفا کلیک کنید.

برای مطالعه مقاله ( تاثیر ساختار شیمیایی پلیمر بر دمای انتقال شیشه ای (2) ) لطفا کلیک کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر