ساختار خطی و شبکه ای پلیمرها

ساختار خطی  و شبکه ای پلیمرها

ساختار خطی و شبکه ای پلیمرها

در این مقاله به ساختار خطی و شبکه ای پلیمرها اشاره و توضیحات کاملی ارائه می شود.

شکل سمت چپ ساختار پلی اتیلن را نشان میدهد همانطور که مشاهده میشود پلی اتیلن یک ساختار کاملا خطی دارد و یک پلیمر نیمه کریستالین است. پلی اتیلن بین پلیمرها تقریبا بیشترین کریستالینیتی را دارد. همانطور که مشاهده میشود این پلیمر یک زنجیره ی کربنی پرتکرار است که هیچ گروه جانبی ندارد و فقط گروه های (H) را مشاهده میکنیم و به علت همین خطی بودن بسیار بالایی که  دارد، قابلیت تا شدن زنجیرها و افزایش بلورینگی دارند.

اما در مورد شکل سمت راست (PMMA) شاخه های بلند جانبی را مشاهده میکنیم با توجه به اینکه ساختار کلی خطی است اما شاخه های جانبی اجازه ی تا شدن زنجیرهای خطی را روی هم نمیدهد به همین علت ما با یک ساختار آمورف دارای گره خوردگی های متعدد مواجه هستیم و در نهایت این ساختار باعث تشکیل یک پلیمر شفاف میشود.

ساختار شبکه ای پلیمرهای ترموست

شکل سمت چپ ساختار رزین اپوکسی پخت شده را نشان میدهد در این شکل مشاهده میشود که باند های عرضی که وجود دارند (گروهای آمینی) نقش اتصالات عرضی را بین زنجیرهای پلیمری اپوکسی بازی میکنند و باعث به وجود آمدن یک شبکه ی بسیار محکم میشوند که بسیار ترد و شکننده هم هستند. دانسیته ی اتصالات عرضی بالاتر در رزین اپوکسی نسبت به لاستیک ها (Rubber) باعث میشود که خواص مکانیکی بسیار بالاتری نسبت به لاستیک ها داشته باشند.

همانگونه که مشاهده میشود لاستیک ها یک زنجیر بسیار خطی دارند که در بعضی نقاط دارای یک سری اتصالات عرضی سولفیدی هستند. این امر باعث میشود که لاستیک ها انعطاف پذیری بیشتری نسبت به رزین های ترموست داشته باشند و واضح است که همین تفاوت در خواص باعث تفاوت در کارایی شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر