رزین های فنولیک و روش های اصلاح آن (4)

رزین های فنولیک و روش های اصلاح آن (4)

مروری بر رزین های فنولیک و روش های اصلاح آن (4)

اثر کاتالیزور در سنتز رزین های فنولیک

در بحث رزین های فنولیک از کاتالیزور ها در سنتز رزین استفاه میشود و در واقع نوع رزین سنتزی از نظر رزول با نووالاک بودن به ماتالیزرو مصرفی بستگی دارد. کاتالیزروهای مصرفی مورد استفاده در سنتز رزین های فنولیک به دو گروه کاتالیزورهای اسیدی و بازی تقسیم بندی می شوند. در تهیه رزین های رزول، کاتالیزورهای مصرف شده عبارتند از : هیدروکسیدهای سدیم،باریم و کلسیم،کربنات سدیم و آمین های آلی.
اگر چه رزین ها با کاتالیزورهای اسیدی قوی ساختمان هایی محدود با خصوصیاتی خاص تولید میکنند، اما رزول ها گستره وسیعی را می پوشانند.

کاتالیزور های اسیدی

کاتالیزورهای اسیدی که در ساخت نووالاک ها استفاه میشوند عبارتند از: پاراتولوئن سولفونیک اسید، اسید کلرید ریک، اسید فسفریک و اگزالیک اسید با PH موثر 5/1-5/0
فرمالدهید بیشتر به صورت محلول در آبکی %38-5/36 وزنی به کار برده می شود. اگر چه اسید کلریدریک یکی از پرمصرف ترین اسید هاست اما به دلیل احتمال تشکیل اتوکسی کلومتیل اتر به عنوان محصول فرعی، در مصرف آن دقت میشود.

واکنش کاتالیزور اسیدی

نوع کاتالیزور اسیدی و شرایط واکنش بر ساختمان رزین و خصوصیات آن تاثیر میگذارد. برای مثال اسید اگزالیک در دمای بالای فرآیند به محصولات فرعی فرار تجزیه میشود در رزین های مورد مصرف در کاربردهای الکتریکی به کار می روند.
شایان ذکر است که برای یک وزن مولکولی ثابت، میزان اگزالیک اسید مورد مصرف به مراتب بیشتر از اسید سولفوریک است.

در رابطه با نووالاک های با اورتوی بالا باید گفت که کاربردن بعضی نمک های فلزی مانند روی، منیزیم یا استات کلسیم و نظایر آن در تشکیل نووالاک ها باعث به وجود آمدن غلظت بالایی از واحدهای تکار شونده ارتو-ارتو می شود. به عبارتی در محدوه pH 7-4 احتمال جایگزین شدن فرمالدهید در حلقه فنولی با استفاه از کاتالیزوهای فلزات دو ظرفیتی مانند مواردی که پیش تر گفته شدو انواع خاص نمک آلومینیوم در تشکیل نوع ارتو- ارتو موثر است.

کربوکسیلیک های آلی چانچه در مورد بازهای ضعیف نیز کاربرد دارند، به عنوان آنیون مورد نیازند تا حلالیت کاتالیزور در محیط عمل را به حد کافی برسانند. استات از بهترین و اقتصادی ترین این مواد است. اگر چه استات سرب به دلیل بالاتر بودن حلالیت بسیار موثر است اما به دلیل مسائل آلودگی مصرف آن محدود شده است. نمک های روی و کلسیم احتمالا از پر مصرف ترین این کاتالیزوها محسوب میشود.

برای دریافت اصل مقاله لطفا کلیک کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر