رزین تیکسوتروپ چیست؟

رزین تیکسوتروپ چیست؟

رزین تیکسوتروپی چیست؟

 

رزین تیکسوتروپ یا به اصطلاح رزین ایستاده یکی از انواع رزینهای پلی استر غیر اشباع که معمولا بر پایه ی رزین اورتوفتالیک تولید بیشتری دارد.

 

تیکسوتروپی چیست؟

 

ابتدا لازم است بدانیم معنی تیکسوتروپی چیست تا بهتر بتوانیم متوجه کاربرد این نوع از رزین ها بشویم .

تیکسوتروپی (Thixotropy) : به پدیده کاهش ویسکوزیته ظاهری مایعات تحت عملیات و تنشی ثابت با گذشت زمان گفته می شود. تیکسوتروپی نوعی حالت است که در آن با حذف تنش برشی خارجی، ویسکوزیته به حالت قبل باز می گردد.

 

تقسیم مایعات تیکسوتروپی

 

حال بیایید کمی دقیـق تر به مایـعات تیکسوتروپی نگاه کنیم و ببینیم در کدام دسته از مایعات و سیالات قرار می گیرند. سیالات (مایعات) را به دو دسته اصلی تقسیم می شوند :

1 – سیال نیوتنی

2- سیال غیرنیوتنی

 

سیال نیتونی: در سیالات نیوتونی، رابطه بین تغییرات تنش برشی و نرخ تنش اعمال شده به صورت خطی است و ضریب ثابت تبدیل کننده این تناسب خطی به معادله، همان گرانروی است.

 

سیال غیر نیوتنی:  در سیالات غیر نیوتونی، دیگر اثری از رابطه خطی میان تغییرات تنش برشی و نرخ تنش اعمال شده نیست و در این طیف از سیالات، مدت زمان اعمال تنش نقش مهمی در تنش برشی حاصل شونده ایجاد می‌کند.

 

 

همانطور که می بینید در سیالات غیرنیوتونی ضریبی ثابت مانند گرانروی یا همان ویسکوزیته برای توصیف وضعیت تنش برشی معنا ندارد.

 

تقسیم سیالات نیوتنی

 

سیالات غیرنیوتنی به 2 دسته تقسیم می شوند:

1- مستقل از زمان اعمال نیرو

2- وابسته به زمان اعمال نیرو

 

مستقل از زمان اعمال نیرو: ویسکوزیته آنها مستقل از زمان وارد شدن نیروی بیرونی است و تنها به بزرگی نیرو و تنش برشی بستگی دارد و به دسته های زیر تقسیم می شوند:

 

الف) سیالات دیلاتانت

ب) شبه‌ پلاستیک‌ها

ج) بینگهام

 

وابسته به زمان اعمال نیرو:  سیالاتی هستند که ویسکوزیته آنها هنگام وارد شدن نیرو خارجی و تنش برشی در طول زمان تغییر می‌کند که به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

 

 

الف) سیالات رئوپکتیک: ویسکوزیته  آنها به صورت افزایشی است یعنی در طول زمان اعمال نیرو و تنش افزایش می‌یابد. بدین معنا که در هنگام اعمال نیرو باید مدتی از زمان سپری شود تا اثرات آن مشخص شده و درنتیجه تنش اعمالی سیال سفت شده و ویسکوزیته آن افزایش می یابد و اگر نیرویی به‌طور ناگهانی وارد شود سیال تغییری نمی‌کند.

 

 

ب) تیکسوتروپی نوع دوم: از سیال‌های وابسته به زمان، سیال تیکسوتروپی می‌باشند که خواصی عکس خواص سیال‌های رئوپکتیک دارند. یعنی با اعمال نیرو در طول زمان ویسکوزیته آنها کاهش می‌یابد، پس می‌توان دریافت که برای ثابت نگه داشتن نرخ کرنش (تغییر شکل) در طول زمان برای این نوع سیالات، به علت کاهش ویسکوزیته  با گذشت زمان، باید اعمال نیروی خارجی نیز کاهش یابد.

 

مثال تیکسوتروپی

 

مثالی قابل درک از این نوع سیالات عسل است، اگر عسل برای مدت طولانی استفاده نشود گرانروی آن افزایش یافته و عسل سفت می‌شود اما اگر در مدت زمان مناسبی به هم زده شود، روان شده و ویسکوزیته آن کاهش می‌یابد.

 

مقایسه گرانروی سیال رئوپکتیک و تیکسوتروپیک

 

همانگونه که مشاهده می‌شود گرانروی سیال رئوپکتیک درطول زمان افزایش داشته و برخلاف آن سیال تیکسوتروپیک کاهش می‌یابد.

حال که اطلاعاتی در خصوص معنی و مفهوم و وضعیت مایعات و سیالات تیکسوتروپی به دست آوردیم به رزین تیکسوتروپی می پردازیم.

با توجه به توضیحات در خصوص سیال تیکسوتروپی نیروی خارجی اعمالی به رزین نیروی چرخشی می باشد که در زمان اعمای این نیرو ویسکوزیته رزین کاهش می یابد یا به اصطلاح رزین شل می شود و پس از آن ویسکوزیته افزایش می یابد.

 

شاخص تیکسوتروپی

 

برای این نوع رزین ها پارامتری به نام، شاخص تیکسوتروپی تعریف می شود که بر اساس نسبت ویسکوزیته با سرعت 6 دور بر دقیقه و سرعت 60 دور بر دقیقه محاسبه می شود. براساس نوع کاربرد میزان ویسکوزیته، شاخص تیکسوتروپی و ژل تایم تنظیم خواهد شد .

همچنین در اصطلاحات بازار رزین، نام دیگر این نوع رزین ها، رزین ایستاده می باشد.

 

کاربرد رزین تیکسوتروپی

 

از رزین تیکسوتروپی یا ایستاده برای استفاده در سطوح عمودی در صنایع زیر استفاده میشود:

  • تولید لوله و مخازن فایبر گلس و لوله ای جی آر پی GRP
  • ساخت اتصالات و لوازم ساختمانی
  • لایه­‌گذاری دستی
  • ساخت سرسره و تجهیزات پارکهای آبی
  • شناورها و قایق های تندرو
  • تولید قطعات پالتروژن

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که تابع Privacy Policy and Terms of Use است.

من با این شرایط موافق هستم .


دسته بندی مقالات


لیست قیمت رزین


ارتباط با ما

لوگو نادپلیمر | تولیدکننده انوع رزین‌های پلی‌استر غیراشباع، فنولیک و اکریلیک پایه آب

شرکت کولان سل، با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه فعال قادر به طراحی و تولید انواع رزین های پلی استر غیراشباع، اکرلیک و فنولیک مورد نیاز مشتریان است. همچنین این شرکت دارای تیم بازاریابی و فروش بسیار با تجربه بوده که محصولات این شرکت را در بازارهای داخلی و بازارهای خارجی عرضه می نمایند.

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

آقای سعیدی پور

سرپرست فروش

آقای سعیدی پور

آقای برزگر

مسئول فروش

آقای برزگر